Třídní plán vychází ze školního vzdělávacího programu, kde jsou uvedeny jednotlivé tematické celky, cíle, kompetence i nabídky činností. Plán je připraven pro děti tříleté až šestileté.
V letošním školním roce nás opět provází žabák Ferda se svými muškami Emušáky a pomáhá nám učit se vyjadřovat pocity.
Tematické celky
Hrajeme si s kamarády
Hry s podzimními barvami
Hrou ledovou oblohou
Jarní hrátky
Hravě kolem světa
1. tematický celek: Hrajeme si s kamarády
Já a moji noví kamarádi
Pravidla chování
Já a moje rodina (starý/mladý, malý/velký), každý jsme jiný a každý něco dělá
Jak to u nás vypadá? Jak vypadá můj dům a jaká je moje adresa? Jak to vypadá u skřítků
Cíle výchovně vzdělávací práce:
Adaptace dětí ve třídě, učíme se jména nových kamarádů, já a moje značka, kde mám uloženy své věci, kde je můj šuplík, seznámení s prostředím školky a uspořádáním center aktivit, úkony osobní hygieny a sebeobsluhy, tvorba a dodržování dohodnutých pravidel, bezpečné a slušné chování ve školce, doma i venku, rozvíjení slovní zásoby, koordinace pohybu a slov při pohybových hrách, udržování rytmu. Představujeme svoji rodinu, kdo ji tvoří, kde pracují maminka a tatínek. Orientace v prostoru a čase, poznávání nejbližšího okolí, tématické výlety do okolí.
Rozvoj klíčových kompetencí dětí:
* klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí (kompetence k učení)
* všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí (kompetence k řešení problémů)
* dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky – řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými (komunikativní kompetence)
* chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižováním lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou (sociální a personální kompetence)
* zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje (činnostní a občanské kompetence)
Vzdělávací obsah:
* vědomě napodobit jednoduchý pohyb podle vzoru a přizpůsobit jej podle pokynu (oblast dítě a jeho tělo)
* zvládnout sebe obsluhu, uplatňovat základní kulturně hygienické a zdravotně preventivní návyky (oblast dítě a jeho tělo)
* mít povědomí o významu péče o čistotu zdraví, o významu aktivního pohybu a zdravé výživy (oblast dítě a jeho tělo)
* pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno (oblast dítě a jeho psychika – jazyk a řeč)
* učit se nová slova a aktivně je používat (oblast dítě a jeho psychika – jazyk a řeč)
* vědomě využívat všech smyslů, záměrně pozorovat, postřehovat, všímat si (oblast dítě a jeho psychika – poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace)
* vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (oblast dítě a jeho psychika – poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace)
* odloučit se na určitou dobu od rodičů a blízkých, být aktivní i bez jejich opory (oblast dítě a jeho psychika – sebepoznání, city, vůle)
* prožívat radost ze zvládnutého a poznaného (oblast dítě a jeho psychika – sebepoznání, city, vůle)
* navazovat kontakty dospělým, kterému je svěřeno do péče, překonat stud, komunikovat s ním vhodným způsobem, respektovat ho (oblast dítě a ten druhý)
* dodržovat dohodnutá a pochopená pravidla vzájemného soužití a chování doma, v mateřské škole, na veřejnosti, dodržovat herní pravidla (oblast dítě a ten druhý)
* uplatňovat návyky v základních formách společenského chování ve styku s dospělými i s dětmi (oblast dítě a společnost)
* začlenit se do třídy a zařadit se mezi své vrstevníky, respektovat jejich rozdílné vlastnosti, schopnosti a dovednosti (oblast dítě a společnost)
* vnímat umělecké a kulturní podněty, pozorně poslouchat, sledovat se zájmem literární, dramatické či hudební představení a hodnotit svoje prožitky (oblast dítě a společnost)
* orientovat se bezpečně ve známém prostředí (oblast dítě a svět)
* orientovat se ve struktuře nejbližší rodiny (rodiče, prarodiče, sourozenci)
* zvládat běžné činnosti a požadavky na dítě kladené i jednoduché praktické situace, které se doma i v mateřské škole opakují, chovat se přiměřeně a bezpečně doma i na veřejnosti (oblast dítě a svět)
* pomáhat pečovat o okolní životní prostředí (oblast dítě a svět)
Navrhované projekty, tvůrčí dílny/ jiné aktivity:
Výlet do lesa: stavba domečků pro skřítky
Anglická část:
Colours and shapes, labels, kindergarten (daily) routines, my house, classroom objects, my family, jobs, landscape, clothes, my house, city places, pets
Anglická slovní zásoba k danému tématu
Učíme se představit
Učíme se pojmenovat emoce
Učíme se pojmenovat místnosti ve školce a činnosti, které v nich děláme
2. tematický celek: Hry s podzimními barvami
Ovoce a jeho sklizeň
Barvy vládnou
Země se ukládá ke spánku
Svátky podzimu
Cíle výchovně vzdělávací práce:
Podzimní les - rozvoj estetického vnímání prostřednictvím přírodních krás, poznávání stromů a lesních plodů, sběr přírodního materiálu a tvorba z něj. Osvojení si jednoduchých pracovních postupů. Ochrana přírody, uvědomění si sounáležitosti s přírodou a pochopení vzájemných vazeb.
Fixace barev a tvarů
Rozvoj pojmů a plynulé komunikace (vyprávění s dopomocí..)
Sledování společenského dění svátků a tradic (Oslava sv. Martina, oslava Halloweenu)
Rozvoj klíčových kompetencí dětí:
* má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije
* zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární i matematické souvislosti
* průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím
* ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje;v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy
* spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat
Vzdělávací obsah:
* koordinovat lokomoci a další pohyby a pohyby těla, sladit pohyb s rytmem a hudbou (oblast dítě a jeho tělo)
* ovládat dechové svalstvo, sladit pohyb se zpěvem (oblast dítě a jeho tělo)
* porozumět slyšenému – zachytit hlavní myšlenku příběhu, sledovat děj a zopakovat jej ve správných větách (oblast dítě a jeho psychika – jazyk a řeč)
* sledovat a vyprávět příběh (oblast dítě a jeho psychika – jazyk a řeč)
* vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci, využívat zkušeností k učení (oblast dítě a jeho psychika – poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazii, myšlenkové operace)
* vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech – konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových, dramatických i ve slovních výpovědích k nim (oblast dítě a jeho psychika – poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace)
* uvědomovat si svou samostatnost, zaujímat vlastní názory a postoje a vyjadřovat je (oblast dítě a jeho psychika – sebepoznání, city a vůle)
* rozhodovat o svých činnostech (oblast dítě a jeho psychika – sebepoznání, city a vůle)
* spolupracovat s ostatními (oblast dítě a ten druhý)
* vnímat, co si druhý přeje či potřebuje, vycházet mu vstříc – chovat se citlivě a ohleduplně k slabšímu či postiženému dítěti, mít ohled na druhého a soucítit s ním, nabídnout mu pomoc apod. (oblast dítě a ten druhý)
* uplatňovat návyky v základních formách společenského chování ve styku s dospělými i s dětmi – zdravit známé děti i dospělé, rozloučit se, poprosit, poděkovat, požádat o pomoc apod. (oblast dítě a společnost)
* chovat se zdvořile, přistupovat k druhým lidem, k dospělým i k dětem, bez předsudků, s úctou k jejich osobě, vážit si jejich práce a úsilí (oblast dítě a společnost)
* vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný, nekonečně pestrý a různorodý – jak svět přírody, tak i svět lidí;mít elementární povědomí o existenci různých národů, kultur, zemí, o planetě Zemi, vesmíru (oblast dítě a svět)
* všímat si změn a dění v nejbližším okolí (oblast dítě a svět)
Anglická část:
Autumn harvest - vegetable and fruit, transport, culture, dance, autumn nature and colours, Halloween
Slovní zásoba k danému tématu
Rozdělení ovoce a zeleniny
Počítání 1-10,
Vyjmenovat dny v týdnu ve správném pořadí
Navrhované projekty, tvůrčí dílny/ jiné aktivity:
Oslava Halloweenu
3. tematický celek: Hrou ledovou oblohou - Vánoce
Čas adventu – čas těšení a příprav
Mikuláš
Vánoční příběh
Vánoční tvoření
Cíle výchovně vzdělávací práce:
Seznámení s tradicemi Vánoc, porovnání tradic v různých zemích. Tematické rozvíjení slovní zásoby, zdokonalování koordinace jemné a hrubé motoriky. Rozvoj estetického cítění pod vlivem předvánočního času, vnímání uměleckých a kulturních podnětů, vytváření esteticky příjemného prostředí, umět přijmout a respektovat názory druhých. Poznávání písmen a číslic, utváření jednoduchého rýmu. Pochopení významu minulosti, přítomnosti a budoucnosti.
Rozvoj klíčových kompetencí dětí:
* má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije
* zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární i matematické souvislosti
*průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím
* ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje;v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy
* spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat
Vzdělávací obsah:
* koordinovat lokomoci a další pohyby a pohyby těla, sladit pohyb s rytmem a hudbou (oblast dítě a jeho tělo)
* ovládat dechové svalstvo, sladit pohyb se zpěvem (oblast dítě a jeho tělo)
* porozumět slyšenému – zachytit hlavní myšlenku příběhu, sledovat děj a zopakovat jej ve správných větách (oblast dítě a jeho psychika – jazyk a řeč)
* sledovat a vyprávět příběh (oblast dítě a jeho psychika – jazyk a řeč)
* vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci, využívat zkušeností k učení (oblast dítě a jeho psychika – poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazii, myšlenkové operace)
* vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech – konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových, dramatických i ve slovních výpovědích k nim (oblast dítě a jeho psychika – poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace)
* uvědomovat si svou samostatnost, zaujímat vlastní názory a postoje a vyjadřovat je (oblast dítě a jeho psychika – sebepoznání, city a vůle)
* rozhodovat o svých činnostech (oblast dítě a jeho psychika – sebepoznání, city a vůle)
* spolupracovat s ostatními (oblast dítě a ten druhý)
* vnímat, co si druhý přeje či potřebuje, vycházet mu vstříc – chovat se citlivě a ohleduplně k slabšímu či postiženému dítěti, mít ohled na druhého a soucítit s ním, nabídnout mu pomoc apod. (oblast dítě a ten druhý)
* uplatňovat návyky v základních formách společenského chování ve styku s dospělými i s dětmi – zdravit známé děti i dospělé, rozloučit se, poprosit, poděkovat, požádat o pomoc apod. (oblast dítě a společnost)
* chovat se zdvořile, přistupovat k druhým lidem, k dospělým i k dětem, bez předsudků, s úctou k jejich osobě, vážit si jejich práce a úsilí (oblast dítě a společnost)
* vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný, nekonečně pestrý a různorodý – jak svět přírody, tak i svět lidí;mít elementární povědomí o existenci různých národů, kultur, zemí, o planetě Zemi, vesmíru (oblast dítě a svět)
* všímat si změn a dění v nejbližším okolí (oblast dítě a svět)
Navrhované projekty, tvůrčí dílny/ jiné aktivity:
Mikulášské nadělování
Vánoční besídka
Tvůrčí dílny: Zdobení stromečku, pečení cukroví
Anglická část:
Christmas, traditions, carols
Slovní zásoba k danému tématu
Porovnáváme, jak se slaví Vánoce u nás a ve světě
Učíme se vyjádřit, co máme rádi a co se nám líbí
tématický celek: Hrou ledovou oblohou - pohádková zima
Vítáme nový rok
Jak se dělí rok, roční období, měsíce
Pohádky
Masopust
Cíle výchovně vzdělávací práce:
Orientace v prostoru i v čase. Vědět, jak se oblékat v zimě, jak se bezpečně chovat při zimních sportech. Období dlouhých večerů a čtení pohádkových příběhů. Umět naslouchat a citově reagovat. Umět rozlišovat reálný svět od světa fantazie, umět rozlišit dobro a zlo dle chování postav v pohádkách. Dokázat převyprávět krátký text, seznamovat se s ilustrátory dětských knih. Chápat morální ponaučení příběhů a bajek. Naučit se získávat potřebné informace z různých dostupných zdrojů, umět vést rozhovor.
Rozvoj klíčových kompetencí dětí:
* učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí, co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům
* nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také za snahu
* ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
* je schopno chápat, že lidé jsou různí a umí být tolerantní k jejich odlišnostem
* chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost, podnikavost jsou přínosem, a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky
Vzdělávací obsah:
* rozlišovat, co prospívá zdraví a co mu škodí; chovat se tak, aby v situacích pro dítě běžných a jemu známých neohrožovalo zdraví, bezpečí a pohodu svou ani druhých (oblast dítě a jeho tělo)
* mít povědomí o některých způsobech ochrany osobního zdraví a bezpečí a o tom, kde v případě potřeby hledat pomoc. Kam se obrátit, koho přivolat, jakým způsobem apod. (oblast dítě a jeho tělo)
* sledovat očima zleva doprava (oblast dítě a jeho psychika – jazyk a řeč)
* projevovat zájem o knížky, soustředěně poslouchat četbu, hudbu, sledovat divadlo, film, užívat telefon (oblast dítě a jeho psychika – jazyk a řeč)
* zaměřovat se na to, co je z poznávacího hlediska důležité – odhalovat podstatné znaky, vlastnosti předmětů, nacházet společné znaky, podobu a rozdíl, charakteristické rysy předmětů či jevů a vzájemné souvislosti (oblast dítě a jeho psychika – poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace)
* být citlivý ve vztahu k živým bytostem, k přírodě i k věcem (oblast dítě a jeho psychika – sebepoznání, city a vůle)
* chovat se obezřetně při setkání s neznámými dětmi, staršími i dospělými jedinci, v případě potřeby požádat druhého o pomoc – pro sebe o pro jiné (oblast dítě a ten druhý)
* přirozeně a bez zábran komunikovat s druhým dítětem, navazovat a udržovat dětská přátelství (oblast dítě a ten druhý)
* setkávání se s literárním, dramatickým, výtvarným a hudebním uměním (oblast dítě a společnost)
* pozorování životních podmínek a stavu životního prostředí, poznávání ekosystémů – les, louka, rybník apod. (oblast dítě a svět)
Anglická část:
seasons, months, fairy tales, mountains, winter, winter clothes, Polar lands
Slovní zásoba k danému tématu
Učíme se vyjmenovat měsíce, roční období a dny v týdnu ve správném pořadí
Porovnáváme rozdíly ročních období
Poznáváme různou slovní zásobu z příběhů
Učíme se porovnávat velikosti, popisovat různé vlastnosti (hard, soft, light, heavy, ...)
Navrhované projekty, tvůrčí dílny či nadstandardní aktivity:
Masopustní rej: tanec v maskách
Vyhánění zimy (Morena/ svícení sluníčkama - přivolání jara)
Koulovačka: Papírová a sněhová bitva - sportovní zápolení / hod koulí,přenos koulí k metě, hod papírovou koulí na cíl,do koše atd.
5. tematický celek: Jarní hrátky
Příroda se probouzí
Co dělají rostliny, zvířata (návrat ptáků)
Lidové zvyky a pranostiky
Aprílové počasí
Velikonoce
"Vstávej semínko hola la, bude z tebe fiala! "
Cíle výchovně vzdělávací práce: prohlubovat vědomosti, schopnosti a dovednosti na základě prožitkového učení chápat jednotlivé a jevy a procesy v přírodě dbát ochrany životného prostřední přiblížit význam knihy a dětské knihy, svět zábavy.
Vnímat probouzející se jarní přírodu a její barevnost všemi smysly. Umět pojmenovat a poznat zvířata a jejich mláďata. Poznávat běžné druhy rostlin - stromy i květiny a pozorovat jejich proměny a vývoj. Úcta k životu ve všech jeho formách. Umět rozhodovat o svých činnostech, radovat se z výsledků své práce, umět přijmout neúspěch, prohru. Rozvíjet touhu pomáhat si navzájem. Učit se vážit si sám sebe. Poznat různé formy oslav příchodu jara, probouzení přírody, oslava života.
Rozvoj klíčových kompetencí dětí:
* učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí, co započalo;dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům
* nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také za snahu
*ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
* je schopno chápat, že lidé a zvířata jsou různí a umí být tolerantní k jejich odlišnostem
* chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost, podnikavost jsou přínosem, a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají
* svoje nepříznivé důsledky
Vzdělávací obsah:
* Všímat si změn v jarní přírodě - rostliny, zvířata, voda.
* Mít povědomí o ochraně přírody
* naučit se vnímat změny počasí (oblékání)
* sledovat očima zleva doprava (oblast dítě a jeho psychika – jazyk a řeč)
* projevovat zájem o knížky, soustředěně poslouchat četbu, hudbu, sledovat divadlo, film, užívat telefon (oblast dítě a jeho psychika – jazyk a řeč)
* zaměřovat se na to, co je z poznávacího hlediska důležité – odhalovat podstatne znaky, vlastnosti předmětů, nacházet společné znaky, podobu a rozdíl, charakteristické rysy předmětů či jevů a vzájemné souvislosti (oblast dítě a jeho
* psychika – poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace)
* být citlivý ve vztahu k živým bytostem, k přírodě i k věcem (oblast dítě a jeho psychika – sebepoznání, city a vůle)
* přirozeně a bez zábran komunikovat s druhým dítětem, navazovat a udržovat dětská přátelství (oblast dítě a ten druhý)
* setkávání se s literárním, dramatickým, výtvarným a hudebním uměním mimo mateřskou školu, návštěvy kulturních a uměleckých míst a akcí zajímavých pro předškolní děti (oblast dítě a společnost)
* aktivity přibližující dítěti svět kultury a umění a umožňující m poznat rozmanitost kultur – účast dětí na divadelních a filmových představení, návštěv výstav, příležitostí k seznámení dětí s tradicemi a zvyky daného kulturního prostředí (oblast dítě a společnost)
* pozorování životních podmínek a stavu životního prostředí, poznávání ekosystémů – zahrada, les, louka, rybník apod. (oblast dítě a svět)
* jarní práce na zahradě, zahradníkovo nářadí
* ekologicky motivované hravé aktivity – eko hry (oblast dítě a svět)
Navrhované projekty, tvůrčí dílny/ jiné aktivity:
Setí osení / klíčení semínek květin
Velikonoce - malování vajíček. Výtvarné tvoření
Jarmark
Anglická část:
Easter, spring nature, insects, food, drinks
Slovní zásoba k danému tématu
Tradice Velikonoc
Já a moje tělo
Lidské tělo
Proč je dobré zdravě jíst a pravidelně cvičit
Zdraví, nemoc, první pomoc
Cíle výchovně vzdělávací práce:
Poznat své tělo, pojmenovat jeho části. Zajímat se o zdravý životní styl. Zajímat se o duševní zdraví, duševní hygienu. Hodnotit své chování a vyvarovat se extrémních projevů nálad a emocí.
Vnímat pozitivně lidi odlišné kultury a rasy. Spolupracovat ve skupině, chovat se empaticky.
Rozvoj klíčových kompetencí dětí:
* Ovládá dovednosti spojené se získanými zkušenosti a uplatňuje je v praktických situacích
* Dokáže se rozhodovat
* Naučí se rozlišovat řešení, která vedou k vytčenému cíli
* Rozpozná nevhodné chování a nezdravé životní návyky
* Učí se toleranci k pocitům druhých
* Uvědomuje si své fyzické možnosti
* Zná svoje silné a slabé stránky
* Uplatňuje zásady zdravého životního stylu
Vzdělávací obsah:
* Porozumění funkce jednotlivých částí lidského těla a smyslů
* Zvládat sebeobsluhu, uplatňovat základní kulturně-hygienické a zdravotně preventivní návyky
* Mít povědomí o významu čistoty, péče o zdraví, aktivního pohybu a zdravé výživy
* Sladit pohyb s rytmem a hudbou
* Ovládat dechové svalstvo, sladit pohyb se zpěvem
* Vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů, rozlišovat zvuky a tóny
* Provádět aktivně činnosti podporující zdraví
* Dbát na správné držení těla
* Rozlišovat jednotlivé fáze lidského života
Anglická část:
body parts, health, sport & leisure, food, recycling, water cycle
Slovní zásoba k danému tématu
Rozeznáváme levou a pravou stranu
Rozeznáváme a učíme se slovní zásobu geometrických tvarů
Navrhované projekty, tvůrčí dílny/ jiné aktivity:
Pobyt v přírodě
Výtvarná výchova: Zdravý talíř, mapování těla
Mikrosvět
Voda:
Životodárná voda, různá skupenství vody a její význam pro lidstvo
Přírodní zdroje a jejich důležitost
Ekosystém vody
Koloběh vody v přírodě
Cíle výchovně vzdělávací práce:
Dozvědět se a prakticky prozkoumat všechna skupenství vody. Voda jako základ života, jako prostředí pro vodní živočichy, slaná i sladká voda. Seznámit se s ekologickými problémy - péče o přírodu, šetření přírodních zdrojů. Všímat si změn a dění ve svém okolí, změn v přírodě. Pochopit změny ročního období a jejich hlavní znaky. Pociťovat sounáležitost mezi živou a neživou přírodou. Zajímat se o lidské činnosti. Pochopit rozdíl mezi životem ve městě a životem v přírodě. Zvládnout problematiku oblékání a obouvání zimního oblečení. Vědět, že vše se časem vyvíjí a proměňuje. Přijímat svět pozitivně, chovat se odpovědně. Učit se řešit konflikty. Poznávat odlišné kultury - Inuité a jejich způsob života na sněhu a ledu.
Rozvoj klíčových kompetencí dětí:
* Má základní poznatky o světě přírody, střídání ročních období, orientace v čase
* Rozšiřování slovní zásoby o nové pojmy
* Koordinace činností ve skupině
* Rozvoj motoriky
* Upevňování hygienických návyků
* Posílení estetického cítění
* Pochopení souvislostí mezi příčinou a následkem
6. tematický celek: Hravě kolem světa
Světadíly, základní fauna, flora
Prázdniny, cestování, kempování, u moře
Cíle výchovně vzdělávací práce:
Poznat africká zvířata. Objevit význam deštných pralesů pro život zvířat i lidí. Poznat rozdíly mezi životem v Evropě a v Africe. Pochopit důležitost kultury a kulturních tradic. Osvojit si některé obecné znalosti z oblasti zeměpisu. Naučit se používat knihy při vyhledávání informací. Mít základní poznatky o bezpečnosti silničního provozu. Rozvíjet obratnost při venkovních činnostech. Podnítit zájem o věci, o kterých jsme mluvili, četli si, poznávali je. Skládat části do celku a celek rozkládat na jednotlivé části. Umět vyjádřit myšlenku, formulovat otázku i odpověď.
Rozvoj klíčových kompetencí dětí:
* Pochopí význam vlivu životního prostředí
* Zná základní podmínky života na zemi
* Vnímá proměny světa v čase
* Rozezná různé rasy a kultury
Vzdělávací obsah:
* Naučit se vnímat krásu v běžných věcech v okolí (architektura, příroda, úprava okolí)
* Vnímat lidi v jejich odlišnostech
* Znát jméno obce
* Symboly ČR, mít povědomí o ostatních místech
* Mít představu o Zemi jako planetě
* Získat vědomosti o různorodosti zemského povrchu, klimatu a přírody
* Naučit se pozorovat skutečné věci a jevy v přirozených podmínkách
* Umět vyprávět o zážitcích z cest
Navrhované projekty, tvůrčí dílny/ jiné aktivity:
Návštěva botanické zahrady/ ZOO
Hry na doktora
Pozorování oblohy
Práce s encyklopedií
Hra s globusem
Anglická část:
Jungle animals, summer clothes, continents
Slovní zásoba k danému tématu
Učíme se předložky místa
Adverbs and adjectives
Publikována: 1.9.2017
Naposled upravena: 29.2.2024
Vytvořil(a): Šárka Johanisová