TŘÍDNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM VE TŘÍDĚ ČMELÁČCI 2023/2024
Ferda a Emušáci
Třídní (tematický) plán vychází ze školního vzdělávacího programu, kde jsou uvedeny jednotlivé tematické celky, cíle, kompetence i nabídky činností. Plán je připraven pro děti tříleté, čtyřleté, pětileté a děti s OŠD.
Tematické celky
Kdo jsem já a kdo jsi ty: já a moje rodina, všichni někam patříme
Barevná zahrada
Těšíme se na Vánoce
Pohádková zima
Jarní probuzení
Objevujeme svět
1. tématický celek: Kdo jsem já a kdo jsi ty aneb já, moji kamarádi a moje rodina
Já a moji noví kamarádi
Pravidla chování
Já a moje rodina (starý/mladý, malý/velký), každý jsme jiný a každý něco dělá
Jak to u nás vypadá? Jak vypadá můj dům, jaká je moje adresa?
Cíle výchovně vzdělávací práce:
Adaptace dětí ve třídě, učíme se jména nových kamarádů, já a moje značka, kde mám uloženy své věci, kde je můj šuplík, seznámení s prostředím školky a uspořádáním center aktivit, úkony osobní hygieny a sebeobsluhy, tvorba a dodržování dohodnutých pravidel, bezpečné a slušné chování ve školce, doma i venku, rozvíjení slovní zásoby, koordinace pohybu a slov při pohybových hrách, udržování rytmu. Představujeme svoji rodinu, kdo ji tvoří, kde pracují maminka a tatínek. Orientace v prostoru a čase, poznávání nejbližšího okolí, tématické výlety do okolí. Snižovat závislost na dospělém. Chápat, že lidé jsou různí a chovají se různě.
Rozvoj klíčových kompetencí dětí:
* klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí (kompetence k učení)
* všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí (kompetence k řešení problémů)
* dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky – řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými (komunikativní kompetence)
* chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižováním lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou (sociální a personální kompetence)
* zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje (činnostní a občanské kompetence)
* samostatně se převléká a udržuje své věci v pořádku
* samostatně jí a určí si velikost porce
* uklízí si nádobí
* zvládne si říct o pomoc
* orientuje se v prostoru a čase
* vědomě napodobí jednoduchý pohyb podle vzoru a přizpůsobit jej podle pokynu
* má povědomí o významu péče o čistotu zdraví, o významu aktivního pohybu a zdravé výživy (oblast dítě a jeho tělo)
* pojmenuje většinu toho, čím je obklopeno
* učí se nová slova a aktivně je používat
* vědomě využívá všech smyslů, záměrně pozorovat, postřehovat, všímat si
* vyjadřuje svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech
* odloučí se na určitou dobu od rodičů a blízkých, být aktivní i bez jejich opory
* začlení se do třídy a zařadí se mezi své vrstevníky, respektuje jejich rozdílné vlastnosti, schopnosti a dovednosti
* orientuje se bezpečně ve známém prostředí
* orientuje se ve struktuře nejbližší rodiny (rodiče, prarodiče, sourozenci)
* zvládá běžné činnosti a požadavky na dítě kladené i jednoduché praktické situace, které se doma i v mateřské škole opakují, chová se přiměřeně a bezpečně doma i na veřejnosti
* pomáhá pečovat o okolní životní prostředí
Anglická část:
Colours and shapes, labels, kindergarten (daily) routines, my house, classroom objects, my family, jobs, landscape, clothes, my house, city places, pets
Anglická slovní zásoba k danému tématu
Učíme se představit (jméno, věk...)
Učíme se pojmenovat členy rodiny
Jaké existují profese a co kdo dělá
Učíme se pojmenovat místnosti ve školce a činnosti, které v nich děláme
2. tematický celek: Barevná zahrada
Změny v přírodě
Období dozrávání
Ovoce a jeho sklizeň
Barvy vládnou
Svátky podzimu
Změny počasí
Cíle výchovně vzdělávací práce:
Podzimní les - rozvoj estetického vnímání prostřednictvím přírodních krás, poznávání stromů a lesních plodů, sběr přírodního materiálu a tvorba z něj. Osvojení si jednoduchých pracovních postupů. Ochrana přírody, uvědomění si sounáležitosti s přírodou a pochopení vzájemných vazeb.
Fixace barev a tvarů
Rozvoj pojmů a plynulé komunikace (vyprávění s dopomocí..)
Sledování společenského dění svátků a tradic (Oslava sv. Martina, oslava Halloweenu)
Názvy ovoce a zeleniny
Znát důsledky požívání ovoce a zeleniny pro zdraví a neodmítat je
Vědět jak předcházet nemoci
Rozvíjet všechny smysly
Pochopit a zapamatovat si krátký literární text
Chtít pracovat se skupinou
Vědět o tradicích, zvycích a slavnostech vztahujících se k období podzimu
Orientovat se v čase, vytvářet logické celky
Poznat schodu a rozdíl
Rozlišovat vlastnosti a kvalitu věcí (barva, tvar, velikost, množství)
Chuť spolupracovat ve skupině
Chápat vzájemné vazby v určitém ekosystému
Poznávat situace, kdy dochází k poškození blízkého životního prostředí
Rozvoj klíčových kompetencí dětí:
* Poznávat podle vůně, chuti a hmatu jednotlivé druhy ovoce a zeleniny
* Rozlišovat velikost, barvu, tvar, počet
* Provádět aktivně činnosti podporující zdraví
* Správně určit věci a jevy ve svém okolí
* Klást otázky
* Vymýšlet příběhy
* Přednášet říkadla a básničky
* Sdělovat prožitky
* Přijmout úkol, vyvíjet snahu o jeho společné dokončení
* Rozlišovat, co patří a nepatří do živé přírody
* Poznat některé rostliny a živočichy
* Vědět, jak se měří čas
* Vědět, jak se mění počasí a příroda na podzim
* Úmyslně nepoškozovat prostředí kolem sebe
Anglická část:
autumn harvest - vegetable and fruit, transport, culture, dance, autumn nature and colours, Halloween
Slovní zásoba k danému tématu
Rozdělení ovoce a zeleniny
Naučíme se říci svůj věk
Počítání 1-10,
Vyjmenovat dny v týdnu ve správném pořadí
3. tematický celek: Těšíme se na Vánoce
Čas adventu – čas těšení a příprav
Mikuláš
Vánoční příběh
Vánoční tvoření
Zabalené štěstí (dárky)
Cíle výchovně vzdělávací práce:
Přijímat přiměřené množství potravin. Rozvíjet všechny smysly. Všímat si věcí, lidí a dějů kolem sebe. Zajímat se o lidské činnosti. Učit děti prožívat zvláštní atmosféru svátků a chovat se autenticky. Snažit se porozumět druhým. Chápat rozmanitost cizích kultur. Rozvíjet slovní zásobu k tématu. Spoluvytvářet prostředí pohody a dobrých vztahů.
Znát tradice, zvyky a slavnosti v období adventu a Vánoc. Pociťovat sounáležitost s živou i neživou přírodou a lidmi.
Rozvoj klíčových kompetencí dětí:
Poznávat chutě a vůně.
Stříhat, lepit, modelovat.
Zvládnout pohyb s písní a hudbou.
Mít představu o časovém sledu v období adventu.
Tvořit originální výtvory.
Znát činnosti lidí v období předvánočních příprav.
Přednášet, zpívat, vyprávět zážitky.
Zajímat se o lidi různých kultur.
Naslouchat, co říká druhý.
Pomáhat při předvánočních přípravách.
Vylepšovat prostředí třídy.
Hospodárné zacházení s materiály a potravinami.
Sledovat změny v kulturním prostředí.
4. tematický celek: Pohádková zima
Oslavy Nového roku
Kouzlo pohádek a vyprávění
Jak se dělí rok, roční období, měsíce
Kouzlo zimního času
Cíle výchovně vzdělávací práce:
Rozvíjet všechny smysly. Chápat souvislost mezi příčinou a následkem. Rozlišovat směry a vzdálenosti. Orientovat se v prostoru. Pochopit rozdíl mezi skutečností a fantazií. Naučit se odpouštět. Umět požádat o pomoc. Seznámit se s lidovými tradicemi a slovesností. Vyvodit důsledky ze situací a dějů kolem. Seznámit se s kulturním odkazem minulých generací.
Rozvoj klíčových kompetencí dětí:
Provádět diferenciaci zvuků a tónů.
Koordinovat pohyb ruka - oko.
Zdolávat překážky.
Vědět, jaké nebezpečí může přinést navazování kontaktů s cizími lidmi.
Nalézt poučení z pohádek.
Samostatně volit činnost a dokončit ji.
Vyjadřovat představy pohybem, slovem, výtvarnými a hudebními prostředky a dramatizací.
Vymýšlet pohádky a příběhy.
Vytvářet příběh podle obrázků.
Spontánně tančit a zpívat.
Zastat se slabšího.
Aktivně používat správný slovník.
Rozvíjet humorné situace.
Vytvořit si pozitivní vztah k lidové slovesnosti.
Umět dokončit započatý příběh.
Chápat rozdíly v běhu času ve skutečnosti a v pohádce
Anglická část:
seasons, months, fairy tales, mountains, winter, winter clothes
Slovní zásoba k danému tématu
Učíme se vyjmenovat měsíce, roční období a dny v týdnu ve správném pořadí
Porovnáváme rozdíly ročních období
Učíme se o věci správně požádat... Can I have...
Poznáváme různou slovní zásobu z příběhů
Učíme se uvědomit si opaky a protiklady
Porovnáváme velikosti
5. tematický celek: Čas sněhu, ledu a masopust
Mráz maluje na okna
Masopust
Sníh, mráz, chladné počasí
Zimní dovolená, sporty
Příroda spí
Cíle výchovně vzdělávací práce:
Naučit se pohybu a zdravým životním návykům. Uspokojovat životní potřeby. Mít zkušenost s úrazem (prevence, ošetření). Odhadovat rizika ohrožující bezpečnost. Chovat se odpovědně. Zajímat se o lidské činnosti. Znát dohodnutá pravidla. Chtít spolupracovat ve skupině. Seznamovat se s masopustními tradicemi. Poznávat, že lidské aktivity přinášejí své důsledky.
Rozvoj klíčových kompetencí dětí:
Provádět aktivně činnosti podporující zdraví.
Vyhledávat příležitosti k pohybu.
Napodobovat některé zimní sporty a umět je pojmenovat.
Vědět, kde a čím může dítě ohrozit zdraví a bezpečnost svou i druhých.
Dodržovat dohodnutá pravidla při zimním sportování.
Umět se orientovat v okolí MŠ.
Umět charakterizovat některé zimní sporty.
Naslouchat, co druhý říká.
Starat se o mladší kamarády.
Znát tradice.
Neubližovat druhým.
Znát změny v přírodě v zimním období.
Umět se přiměřeně obléct.
Umět charakterizovat zimní počasí.
6. tematický celek: Jarní probuzení
Příroda se probouzí, postupné oteplování
Aprílové počasí
Změny v životě lidí
Tradice - Vynášení Morany, Pašijový týden, Velikonoce
Cíle výchovně vzdělávací práce:
Zdokonalovat koordinaci hrubé a jemné motoriky. Poznat a neodmítat zdravou výživu. Znát názvy některých potravin. Orientovat se v čase. Učit děti citlivě prožívat příchod jara, lidové tradice, oslavu velikonočních svátků. Vytvářet bohatou slovní zásobu. Všímat si změn při přípravě na velikonoční svátky. Seznamovat děti s lidovými tradicemi na jaře. Poznávat jarní přírodu. Vědět o různorodosti jarního počasí. Mít zájem podílet se na pozitivních změnách k podpoře zdraví a přírody.
Rozvoj klíčových kompetencí dětí:
Provádět činnosti podporující zdraví.
Chodit a běhat koordinovaně.
Znát některá tradiční jarní a velikonoční jídla a způsob jejich přípravy.
Znát, které potraviny prospívají zdraví.
Charakterizovat jednotlivá roční období.
Znát činnosti lidí na jaře.
Vyvíjet snahu o dokončení společného úkolu.
Vyprávět vlastní zážitky.
Zapojit se do příprav na Velikonoce.
Vyrábět velikonoční překvapení a vylepšovat prostředí třídy.
Vědět, k jakým změnám dochází v přírodě.
Znát některé názvy rostlin.
Vědět, jak se mění počasí.
Umět se radovat z krás jarní přírody.
Umět vyhledat a pojmenovat různé obrázky rostlin.
Anglická část:
Easter, spring nature, insects, food, drink
Slovní zásoba k danému tématu
Tradice Velikonoc
7. tematický celek: Já a moje tělo
Lidské tělo
Proč je dobré zdravě jíst a pravidelně cvičit
Zdraví, nemoc, první pomoc
Cíle výchovně vzdělávací práce:
Znát názvy částí těla, smyslových orgánů, některých vnitřních orgánů a jejich funkce. Vědět, že se tělo v průběhu času mění. Ztotožnit se s podobou vlastního těla. Zajímat se o udržování vlastního zdraví. Vědět o významu dodržování osobní hygieny pro zdraví. Mít povědomí o proměně těla při nemocech a úrazech. Poznat shodu, podobnost a rozdíl. Mít představu, že city souvisí s tělesnými projevy. Kontrolovat emoce. Přiměřeně věku umět pomoci nemocnému, či zraněnému. Znát telefonní číslo záchranné služby. Vědět, kde je blízko lékař, zubař, lékárna.
Rozvoj klíčových kompetencí dětí:
Znát smyslové orgány.
Nezesměšňovat tělo své ani druhých.
Provádět relaxační cviky.
Vědět, proč je třeba dodržovat hygienické návyky.
Znát názvy a původ některých potravin.
Vědět o existenci látek poškozujících zdraví.
Pokoušet se lokalizovat zdroj bolesti.
Umět si říci o pomoc.
Skládat puzzle a obrázky.
Znát některá povolání související s péčí o zdraví.
Chápat význam piktogramů.
Předcházet rizikovým situacím.
Starat se o mladší a handicapované děti.
Vyprávět o tom, jak se narodí dítě.
Vědět, jak probíhá život člověka.
Řadit obrázky podle posloupnosti děje.
Anglická část:
body parts, health, sport & leisure, food
Slovní zásoba k danému tématu
Rozeznáváme levou a pravou stranu
Rozeznáváme a učíme se slovní zásobu geometrických tvarů
8. tematický celek: Objevujeme svět
Žijeme na Zemi
Aby nám bylo dobře na světě
Prázdniny, cestování, kempování, u moře
Cíle výchovně vzdělávací práce:
Mít pojem o Zemi. Skládat části do celků a rozkládat celky do částí. Rozlišovat směry a vzdálenosti. Orientovat se v prostoru. Rozvíjet cit pro estetické vnímání světa. Chápat, že lidé jsou různí a chovají se různě. Vnímat lidi s jejich odlišnostmi. Uznávat práva druhých. Umět vyjádřit myšlenku. Vědět, ve kterém městě a zemi žijeme. Pochopit rozdíly mezi městem a vesnicí. Vědět, jak chránit životní prostředí. Mít pojem o existenci různých zemí. Znát dopravní prostředky.
Rozvoj klíčových kompetencí dětí:
Pozorovat dění kolem sebe.
Správně třídit, přiřazovat věci podle předem určených vlastností.
Řešit bludiště.
Neposmívat se druhým.
Umět ustoupit a slevit ze svých požadavků.
Umět říci svůj názor.
Poznat symboly ČR.
Poznat Prahu na fotografii.
Znát některé pamětihodnosti.
Mít představu o Zemi jako planetě.
Poznat některá exotická zvířata a rostliny.
Poznat některé druhy zemského povrchu a odlišná podnebí.
Mít pojem o odlišných kulturách.
Mít zkušenosti s denním i nočním pozorováním oblohy.
Anglická část:
Jungle animals, summer clothes, people's appearance
Slovní zásoba k danému tématu
Učíme se předložky místa
Adverbs and adjectives
Anglická část:
Easter, spring nature, insects, food, drink
Slovní zásoba k danému tématu
Tradice Velikonoc
7. tematický celek: Já a moje tělo
Lidské tělo
Proč je dobré zdravě jíst a pravidelně cvičit
Zdraví , nemoc, první pomoc
Cíle výchovně vzdělávací práce:
Poznat své tělo, pojmenovat jeho části. Zajímat se o zdravý životní styl. Zajímat se o duševní zdraví, duševní hygienu. Hodnotit své chování a vyvarovat se extrémních projevů nálad a emocí.
Vnímat pozitivně lidi odlišné kultury a rasy. Spolupracovat ve skupině, chovat se empaticky.
Anglická část:
body parts, health, sport & leisure, food
Slovní zásoba k danému tématu
Rozeznáváme levou a pravou stranu
Rozeznáváme a učíme se slovní zásobu geometrických tvarů
8. tematický celek: Objevujeme svět
Světadíly, základní fauna, flora
Prázdniny, cestování, kempování, u moře
Cíle výchovně vzdělávací práce:
Poznat africká zvířata. Objevit význam deštných pralesů pro život zvířat i lidí. Poznat rozdíly mezi životem v Evropě a v Africe. Pochopit důležitost kultury a kulturních tradic. Osvojit si některé obecné znalosti z oblasti zeměpisu. Naučit se používat knihy při vyhledávání informací. Mít základní poznatky o bezpečnosti silničního provozu. Rozvíjet obratnost při venkovních činnostech. Podnítit zájem o věci, o kterých jsme mluvili, četli si, poznávali je. Skládat části do celku a celek rozkládat na jednotlivé části. Umět vyjádřit myšlenku, formulovat otázku i odpověď.
Anglická část:
Jungle animals, summer clothes, people's appearance
Slovní zásoba k danému tématu
Učíme se předložky místa
Adverbs and adjectives
Publikována: 28.9.2017
Naposled upravena: 29.2.2024
Vytvořil(a): Šárka Johanisová