Školní vzdělávací plán Školička
Školička
ŠKOLIČKOVÉ LESNÍ DOBRODRUŽSTVÍ
2021/2022

Pozdrav v ranním kruhu:
ENDELE BENDELE
ENDELE, BENDELE, TAK ČI TAK,
BUDEME SI SPOLU HRÁT.
NA HONIČKU, NA POHÁDKY,
POBĚŽÍME TAM I ZPÁTKY.
DÁME RUCE DOHROMADY,
MÁME TU SVÉ KAMARÁDY.
UŽ TO JEDE, UŽ TO JEDE,
UŽ TO JEDE, UŽ TO JEDE.
STÁT!
NENÍ SE KAM HNÁT!
ENDELE BENDELE, TAK ČI TAK,
BUDEME SI SPOLU HRÁT!
KŮRY, MŮRY, VEN.
AŤ JE KRÁSNÝ DEN!
Lesní desatero:
- CHOVÁME SE BEZPEČNĚ
Dáváme pozor, abychom sobě ani nikomu jinému neublížili.
- UKLÍZÍME PO SOBĚ
Udržujeme kolem sebe pořádek.
- POUŽÍVÁME SLUŠNÁ SLOVA
Umíme poprosit i poděkovat. Umíme se omluvit.
- NA SVÉ SPOLUŽÁKY JSME HODNÝ
Pokud něco potřebujeme, řekneme to slušně a potichu.
- DODRŽUJEME PRAVIDLA STOLOVÁNÍ
S jídlem a pitím sedíme u stolu. Mluvíme s prázdnou pusou.
- VŠICHNI JSME KAMARÁDI
Jsme ohleduplní a přátelští.
- JSME ČISTOTNÍ A DBÁME O SVOJÍ HYGIENU
Ruce si myjeme po použití toalety, po příchodu z venku, po cvičení a kreslení, před jídlem.
- HLÁSÍME SE O SLOVO
Vždy mluví jen jeden, necháme domluvit kamaráda.
- HRAJEME FAIR PLAY
Dodržujeme pravidla hry.
- DÁVÁME POZOR A SVOJI PRÁCI DOKONČÍM
Skřítci v lese
V hustém lese pod jehličím, schovávaj se potichu, lesní skřítci Modřaňáčci, žijí v lesním přepychu.
V noci spinkaj pod peřinkou, šitou z lučních kvítků, pod hlavičkou polštář z mechu, toť postýlky skřítků.
Ráno nejdřív zkontrolují, všechna lesní zvířátka, červenou pak rychle natřou, mochomůrčí děťátka.
Pak ošetří všechny stromy, jehličnany ba i buky, šišky přitom tajně hází, na nezbedné holky, kluky.
Houbám také přilepují, ukopnuté kloboučky, někdy je však nezachrání, to pak bývaj smutňoučtí.
Když maj všechno uděláno, posilní se malinou, a pak mažou do pelíšku, pomazlit se s peřinou.
Všímejte si kapek rosy, choďte tiše po lese, možná skřítky uvidíte a tak těšte se :)


Přehled jednotlivých tématických celků a tématických částí v ŠVP
- Seznámení se sovou a skřítky
Aby nám tu bylo dobře
Seznamování s mateřskou školou, prostředím a zaměstnanci.
Pravidla soužití, vytváření vztahů mezi dětmi navzájem a vztahů dětí s dospělými.
Bezpečné dětství
Domácnost (kuchyň, koupelna, obývací pokoj, dětský pokoj, dílna, zahrada)
Volný čas (hřiště, u vody, sport, příroda)
Dopravní výchova (dopravní pravidla a značky)
Každý má své místo
Seznámení se sovou Zorkou Bystrozorkou, se skřítky Violkou a Floriánkem
Seznamování mezi sebou, rozvíjení vztahů.
Všichni máme jména, každý máme někoho (kamarádi, rodiče, prarodiče)
Každý někde bydlí
Nejbližší okolí školky.
Místo kde bydlím, moje rodina.
Moje cesta do školky.
Každý něco dělá
Profese
Koníčky, zájmy, dělám co mě baví
Zdraví to je dar a tak si ho chraň
Zdravé životní návyky
Zdravá výživa, životospráva
Moje tělo a smysly
CÍLE:
Oblast biologická:
- své chování přizpůsobit sociálnímu prostředí a uvědomit si různé sociální role
- učit se hodnotit své chování
- vědět, že se člověk v průběhu času mění
- chovat se s empatií k ostatním
- upevnit pravidla bezpečnosti
- znát názvy částí těla, smyslových orgánů, některých vnitřních orgánů a jejich funkce
- rozvíjet všechny smysly
- zajímat se o udržování vlastního těla ve zdraví (pohyb, zdravé životní návyky)
Oblast psychologická:
- orientovat se v prostoru a čase
- skládat části do celků a rozkládat celek na části
- zajímat se o lidské činnosti, povolání a koníčky lidí
- své chování přizpůsobovat sociální skupině
- vážit si sebe a druhých pro to, co umí
- rozlišit činnosti, které může dítě dělat samo a které mohou vykonávat jen dospělí
- rozlišit a pojmenovat vlastnosti a vztahy mezi nimi (barva, tvar, velikost, množství)
Oblast interpersonální:
- chápat, že lidé jsou různí a chovají se různě
- záměrně naslouchat
- umět srozumitelně vyjádřit myšlenku a formulovat otázku a odpověď
- stanovit si a používat pravidla třídy (společné soužití, slušné chování
- učit se spolupráci ve skupině
- pěstovat správné návyky související se stravováním a stolováním
- vnímat lidi s jejich odlišnostmi jako přirozený stav
- uznávat práva druhých
- vytvářet bohatou slovní zásobu a správně vyslovovat
Oblast sociálně kulturní:
- uplatnit své dovednosti ve prospěch skupiny
- orientovat se v prostoru, každodenním provozu a v činnostech jednotlivých zaměstnanců školy
- vědět, že škola je společenství, ve kterém platí dohodnutá pravidla a ta respektovat poznávat okolí školy
- naučit se znát cestu z domova do školy
- prohloubit vědomosti o svém okolí a o městě, ve kterém žiji
- vědět, kdo patří do rodiny, znát nejbližší příbuzenské vazby
- vědět, co dělají jednotliví členové rodiny doma i v zaměstnání
- vědět, ve kterém městě a zemi žijeme
- vědět, kde je v okolí lékař, lékárna
Oblast enviromentální:
- mít zájem podílet se na pozitivních změnách, které směřují k podpoře vlastního zdraví, zdraví ostatních lidí a přírody
- vědět, že vše se vyvíjí a proměňuje
- Podzim v lese
Příroda kolem nás
Změny v přírodě
Vlašťovičko leť - ptáci odlétají do teplých krajin
Podzimní počasí ........... koloběh vody v přírodě
Zahrada
Ovoce a zelenina
Podzimní práce na zahradě
Ekologie
Netvoříme odpady, byly by jich hromady
Ochrana životního prostředí (třídění odpadu, zásahy člověka do přírody).
CÍLE:
Oblast biologická:
- rozšíření znalostí o ovoci a zelenině (seznámení s novými druhy exotického ovoce) a naučit se je vnímat všemi smysly
- seznámení s druhy vitamínů, které jsou prospěšné našemu tělu
- vědět, proč je ovoce a zelenina prospěšná našemu zdraví
- rozvíjet poznatky, vztah dětí k přírodě a porozumět nutnosti její ochrany poznat koloběh vody v přírodě
Oblast psychologická:
- skládat časti do celků a rozkládat celek na části, poznat shodu, podobnost, rozdíl -umět rozlišovat a pojmenovat vlastnosti věcí a vztahy mezi nimi (barva, tvar, velikost, povrch, množství ….)
- vnímat změny v přírodě a umět je pojmenovat
- všímat si věcí kolem sebe a sdělovat své postřehy ostatním
- rozvíjet zvídavost
Oblast interpersonální:
- učit se chtít spolupracovat ve skupině a se skupinou a ve skupině
- rozšiřovat slovní zásobu a usilovat o správnou výslovnost
Oblast sociálně kulturní:
- rozvíjet vztah k přírodě a její ochraně
Oblast enviromentální:
- vědět o základních podmínkách pro existenci přírody a života
- poznat rozdíly mezi živou a neživou přírodou
- pěstovat v dětech pocit sounáležitosti s přírodou
- vědět, že člověk svými činnostmi může ovlivnit zdraví své i okolí
- vědět, kde žijeme, jaké ekosystémy nás obklopují
- Těšíme se na Vánoce
Čas adventu – čas těšení a příprav
Mikuláš, čert a anděl
Čas vánoční
Širší společenství lidí
Multikulturní výchova
CÍLE:
Oblast biologická:
- rozvíjet všechny lidské smysly
- zdokonalovat koordinaci jemné a hrubé motoriky
- poznávat a znát některé potraviny a předměty týkající se adventu
- znát základy ochrany přírody
- chovat se s empatií k ostatním
Oblast psychologická:
- upevnění vztahů k tradicím české kultury a seznámení s tradicemi jiných zemí
- vytvářet představy a rozvíjet dětskou fantazii
- -vnímat a znát názvy věcí a jevů a snažit se jim porozumět
- zaměřit se na vnímání svých pocitů a učit se je vyjádřit a pojmenovat
- poznávat radost z obdarování někoho druhého
- všímat si věcí, lidí a dějů kolem sebe a zajímat se o lidské činnosti v době adventu
Oblast interpersonální:
- zajímat se o ostatní kolem sebe a mít potřebu porozumět jim
- vytvářet si bohatou slovní zásobu
- učit se umění naslouchat
- chápat rozmanitosti jiných kultur
- chápat, že lidé jsou různí a chovají se různě
- vnímat lidi s jejich odlišnostmi jako přirozená stav
Oblast sociálně kulturní:
- poznávat a porozumět tradicím v době adventu
- všímat si změn v okolí v souvislosti s vánočními svátky
- uplatnit svou dovednost ve prospěch celku (rodina, třída, ….)
- vědět, co dělají ostatní členové rodiny pro ostatní
Oblast enviromentální:
- zajímat se o otázky co je skutečnost a co je již fantazie
- zajímat se o ochranu přírody v souvislosti s vánočními svátky (vánoční stromky, vánoční papír, třídění odpadu)
- Zima v lese
Zima
Sníh, led, mráz
Oblékání v zimě
Zimní hry a sporty (charakteristika jednotlivých sportů, bezpečnost při zimním sportováním)
CÍLE:
Oblast biologická:
- vnímat počasí a jeho změny v zimním období
- poznávat skupenství vody
- rozvíjet vztah k zimním sportům a rozšiřovat znalosti o zimních sportech
- chápat souvislosti mezi příčinou a následkem při ochraně zdraví
- naučit se zvažovat situaci z hlediska bezpečí
- zdokonalovat koordinaci jemné a hrubé motoriky
Oblast psychologická:
- umět rozlišit a pojmenovat vlastnosti věcí a vztahy mezi nimi
- vnímat a znát názvy věcí a jevů a rozumět jim
- vnímat radost z pohybu
- učit se chovat zodpovědně
- skládat části do celků a rozkládat celek na části
-
Oblast interpersonální:
- znát a dodržovat dohodnutá pravidla ve skupině
- učit se odhadnou své síly a podle toho pečovat o své zdraví a pomáhat ostatním
- zajímat se o lidské činnosti při zimním sportování
- vědět, že je více možností řešení konfliktu
- chápat, že lidé jsou různí, chovají se různě a vnímat je i s jejich odlišnostmi jako přirozený stav
Oblast sociálně kulturní:
- rozvíjet vztah k zimním sportům a rozšiřovat si o nich znalosti
- respektovat pravidla
Oblast enviromentální:
- vědět, že každá lidská aktivita přináší důsledky a má vztah k přírodě
- mít zájem podílet se na pozitivních změnách, které směřují k podpoře přírody
- rozšiřovat sounáležitost s živou a neživou přírodou
- poznávat různorodost zimního počasí
- Jaro v lese

Příroda se probouzí
Jarní změny v přírodě
Činnosti lidí na jaře
Jarní květiny a byliny
Názvy, rozpoznávání, využití
Životní cyklus rostlin
Hmyz
Názvy a jejich užitek
Motýli, brouci, mravenci...
Jarní tradice
Masopust
Velikonoce
Pálení čarodějnic
Morena
CÍLE:
Oblast biologická:
- probouzet vztah k přírodě, umět popsat prožitek při vnímání krásy rostlin
- pozorovat životní cyklus rostlin
- znát názvy některých potravin využívaných o velikonočních svátcích -
- zdokonalovat koordinaci hrubé a jemné motoriky
- rozšířit poznatky o různých druzích zvířat a jejich mláďat, znát jejich užitek
- Oblast psychologická:
- učit děti citlivě prožívat lidové tradice
- přijímat svět pozitivně
- vytvářet představy a rozvíjet fantazii
- vyvíjet cit pro estetické vnímání
- vážit si sebe pro to, co umím
Oblast interpersonální:
- zajímat se o lidské činnosti
- všímat si lidí, věcí a dějů kolem sebe
- usilovat o správnou výslovnost a rozšiřovat slovní zásobu
- chtít spolupracovat ve skupině a se skupinou
Oblast sociálně kulturní:
- všímat si změn v přírodě s příchodem jara
- znát vývoj některých domácích zvířat (mládě, dospělý jedinec)
- znát činnosti lidí v období Velikonoc
- všímat si změn v okolí v souvislosti s jarními tradicemi a zvyky
Oblast enviromentální:
- poznávat jarní přírodu
- pozorovat děje kolem sebe, vnímat jejich změny a zjišťovat příčiny
- vnímat rozmanitosti jarní přírody a počasí
- pochopit vzájemné vazby v ekosystému
- probudit zájem podílet se na pozitivních změnách, které směřují k podpoře přírody -
- pociťovat sounáležitost s přírodou
- vědět, že vše se časem vyvíjí a proměňuje
- Těšíme se na prázdniny
Těšíme se na prázdniny
Volný čas (hřiště, voda, sport, příroda, bezpečnost)
Jak se nám dařilo
Lesní maturita
Rozloučení se sovou Zorkou Bystrozorkou, Violkou a Floriánkem
CÍLE:
Oblast biologická:
- rozvíjet všechny smysly
- zajímat se o svět kolem sebe
- upevnit pravidla bezpečnosti
Oblast psychologická:
- vytvářet představy a rozvíjet fantazii
- orientovat se v čase
- chápat rozdíl mezi skutečným a kouzelným fantazijním světem
- záměrně vnímat a znát názvy věcí, jevů a rozumět obsahu názvů
- učit se číst v jednoduché mapě a orientovat se podle ní
- poznávat a rozlišovat směry a vzdálenosti
- orientovat se v prostoru
- zajímat se o lidské činnosti
Oblast interpersonální:
- umět požádat o pomoc
- záměrně naslouchat
- uplatňovat neverbální komunikaci
- chtít spolupracovat ve skupině, chápat, že lidé jsou různí a chovají se různě, vnímat lidi s jejich odlišnostmi, uznávat práva druhých
Oblast sociálně kulturní:
- spoluvytvářet prostředí pohody ve třídě
- seznamovat děti se světem (názvy států, charakteristika, život v nich ...)
- naučit se vnímat radost z poznávání neznámého
- rozšířit znalosti silničního provozu a bezpečného chování na silnici
- naučit se používat mapu
- zažít radost z cestování vědět, ve kterém městě a zemi žijeme
Oblast enviromentální:
- pociťovat sounáležitost s živou a neživou přírodou
- poznávání jednotlivých světadílů a jejich států
- naučit se znát základní podmínky pro existenci života
- vědět, že vše se vyvíjí a proměňuje
- seznámit se s různorodostí zemí a jejich klimatem
Vypracovala:
Renáta Škodová
Marta Andrlová


Přiložené soubory: